fredag 16 september 2016

Balans...



För mig är balans en stor del av mitt liv, jag strävar efter balans i allt men har så höga krav så jag når sällan upp till just den balans jag vill ha.

Samhället sätter så enorm press på människor idag....eller ja det kanske är jag som gör det föresten...mest för att jag vill gärna ha det perfekt, jag vill vara duktig och ja allt det där.
Inser ofta ganska fort att jag måste sänka kraven och då blir jag rätt besviken men brukar hitta en ny balans då.

Imorse tänkte jag enormt mycket på det där med balans då jag just nu är otroligt ur balans.
Tror inte jag kunde finna något ställe där jag har balans just nu och det fick hela mig totalt ur fokus...vilket speglade dagen rätt mycket.

Jag strävar väldigt sällan efter att vara bäst..kan nog lätt säga att jag aldrig strävar efter det....men jag vill aldrig vara sämst....det är en slags balans.
Och idag fick jag tänka på just det...och ska fortsätta tänka på det.
JAG ÄR INTE SÄMST!

Jag är en bra mamma, fru och vän....oftast...klart man får brista ibland...det är mänskligt.
Jag har rätt rent hemma ( inte smutsigt), mysigt ( i dom flesta rum), engagerar mig i kidsen och ja massor med andra bra saker.
Jag är inte en lysande lärare...men den 22/9 har jag jobbat en månad...tror väldigt få människor är lysande efter så kort tid....men jag lär mig...lär känna eleverna...och mina kollegor.
Jag vet att jag kan...men klart det tar lite tid...just nu mest kaos i hjärnan innan jag fått till egna rutiner och kickat igång lärarhjärnan.
Finns massor med saker jag är bra på...kanske en och annan som jag är lysande på...och jag vet att mina egna krav är för höga. Ska bara komma ihåg att påminna mig om det ;)

Ta mig tid för att andas....ladda batterier och bara njuta av att göra ingenting.
Någon sa till mig igår att jag bara skulle vara mig själv....så kommer resten.
Och det är precis det jag kommer försöka fokusera på...va mig själv.
Och för att finna min viktiga balans...ja då ska jag ta ett djupt andetag innan jag beklagar mig och då kommer jag inse att jag har ganska bra balans.
Jag är rätt så himla nöjd och lycklig med mitt liv och älskar min familj.
Jag är så tacksam och ödmjuk till allt som livet ger.

Och..om man aldrig har obalans..då vet man inte heller när man har balans.
Man förstår liksom inte skillnaden.

Mycket babbel helt enkelt...kanske känner ni igen er...kanske har ni total balans...kanske har ni totalt kaos. Glöm inte att andas, drick vatten och rör på er ibland.

XOXO

2 kommentarer:

  1. Hej Petronella! Fick se detta inlägg och kände igen dej på bilden. Sen läste jag många av dina inlägg. Så kul att se att du har det bra. Tänker ofta på dej, Mvh Janne i Uppsala

    SvaraRadera
  2. Hej Janne
    Kul att höra ifrån dig. Hoppas allt är bra med dig. Ha en finfin helg

    SvaraRadera