fredag 8 augusti 2014

Yasuragi Kids = himmelriket


I helgen var det äntligen dax för Leos och min helg, vi hade sett framemot detta länge.
Det blev en lång men mysig resa som började med tåg...sen buss och slutligen båt.
Leo har aldrig strosat i Stockholm så vi gick från stationen till Strömkajen.
En otroligt varm dag och vi försökte hålla oss i skuggan och passade även på att besöka slottet.
Leo ville träffa kungen men sådan tur hade vi inte.
Båten över till Hasseludden var ljuvlig men fullpackad.

När vi klev av på Hasseludden var det bra skyltat mot Yasuragi och vi började gå genom en magiskt vacker skog. Det ligger verkligen helt underbart vackert.
Vi tog dock den jobbigaste vägen med världens största uppförsbacke i gassande sol...och när vi stötte på ett stort gäng pissmyror så sprang vi.
Heeeeelt slut blev vi men fann en riktig oas när vi kom fram till Yasuragi.
Där tog vi en vätskepaus för att sedan kliva in på Yasuragi magiska värld.
Vi har aldrig varit här förut men jag har drömt om att besöka det länge och helt perfekt att göra det när dom har Yasuragi Kids.
Yasuragi Kids är mellan 1 Juli och 10 Augusti och då är hela Yasuragi för hela familjen med en massa mys, pyssel och aktiviteter för kidsen.



När vi checkade in hade vi blivit uppgraderade och fick ett enormt vackert rum med utsikt mot skärgården. Alla rummen har fönster mot skärgården och det är så ljuvligt.
Inredningen i vårat rum var sparsmakad men ändå exklusiv och varje detalj perfekt.
Utanför dörren var det som en liten farstu med en lampa som lyste och vackert med trä och sten.
Vi klev in i en vacker hall och ingång till toaletten, allt inrett med trä, sten och ljust och fint.
Man klev sedan upp på en liten trappa mot själva rummet där det fanns 4 sängar som är direkt på golvet...alltså ingen sängstomme. Golvet var täckt med tatamimattor som är mjuka och sköna att gå på. Badrummet var sagolikt vackert med marmor och sten som inredning och hade ett helt bedårande sittbadkar och även egen tvagningsplats.
Ja rummet var verkligen underbart och utsikten magisk.

När man checkar in på Yasuragi får man en yukata som är en japansk bomullsrock.
Den bär man under hela vistelsen överallt och när det är Yasuragi kids får alla barn över 2 år en sådan.
Jag fick även en baddräkt och och super sköna tofflor.
Barn under 12 år ska ta med egna badkläder och tofflor så det hade vi fixat till Leo.
Tecknen på yukatan betyder "tur och lycka" och "sann glädje" och det är det dom vill förmedla på Yasuragi. Och dom lyckas helt klart.
När vi tagit på oss var det dax att inspektera stället och vi började självklart med den information dom har gällande Yasuragi men även hur tvagningsproceduren fungerar.
Vi lärde oss också hur man viker sin Yukata och att jag hade gjort fel på min ;)
Man viker in höger först och sedan vänster sida.
Tvagning är inte enbart ett sätt att bli ren utan en liten meditation och jag önskar att jag någon gång kommer till den punkt i livet då jag hinner tvaga mig... kanske får bli nästa gång på Yasuargi ;)
  
Efter det var det dax för Leos sushi skola vilket även var den enda aktivitet vi hann med ;)
Och den var bokad sedan innan.
Vi älskar inte sushi men Leo gillar verkligen att laga mat och tyckte det var spännande och kul att göra sushi. Så vill ni ha sushi så ring Leo..han kommer gärna och lagar till det.
Och som ni ser var han även otroligt duktig på det.
Hans första gång (och mamma la sig inte i) och dom blev perfekta.
Kanske blir han en sushi kock när han blir stor.
När vi kom tillbaka till rummet för att hämta något hade vi en underbar överraskning på vårat rum.
En vänlig själ hade varit inne och lämnat en underbar present.
Jösses vad bortskämda vi kände oss och det innehöll allt man kan tänkas behöva för lite lördagsmys.
Cava till mig och läsk till Leo.
Och en påse som var vackert inslaget i cellofan och innehöll chips, lantchips, ostbågar, choklad och japanska snacks. Riktigt lyxigt och vi var lyriska och var helt enkelt tvungna att skåla lite för oss innan vi gick ner för att bada. Det går nästan inte att beskriva med ord hur lyckliga vi blev och hade stora leenden heeela kvällen.
När man bokar ett paket så ingår det även middag och när det är Yasuragi Kids så finns det en finfin barnbuffe uppdukad. Middagen serveras i restaurang Tokyo som serverar mat där det japanska och det svenska köket möts. Lite som tävlingen jag följde på mässan tidigare i år.
Leo högg in på nudlar och köttfärssås och var nöjd medans jag fick välja på olika rätter.
Det första jag fick in var små söta saker som var en blandning mellan vårrulle och en ravioli tyckte jag. Jag var liiite suspekt men insåg snabbt att jag tydligen älskade det.
Till varmrätt valde jag gårdkyckling med grönsaker.
Kanske inte helt i min smak men väldigt vackert, jag vill ha min mat lite krispigare och mer smaksatta.
Men jag tycker japansk mat är otroligt vacker.
Efter det tog vi en glass på altanen och såg den vackra solnedgången över skärgården.
Magiskt att sitta där helt enkelt och jag insåg att jag ville ha det här varje dag.
Jag vill alltid njuta av livet, vara avslappnad och möta underbara människor.
För personalen på yasuragi är verkligen helt ljuvliga.
Alla är så vänliga och artiga på ett avslappnat sätt, kan tänka mig att det är underbart att jobba där.
Här nedan ser ni även bilder på när jag och Leo testade fisk-spa.
Vi gjorde det precis innan vi skulle gå och lägga oss och det var Leo som ville att vi skulle testa.
Han hade pratat om det enda sedan vi kom och till slut sa jag ja.
Oturligt nog så tog mina batterier på telefonen slut men den super söta tjejen som hade hand om det tog kort som hon skickade till mig sen. Verkligen gulligt.

Leo tyckte det var läskigt först och ville inte gärna stoppa ner fötterna men efter ett tag och med mitt stöd så gick det bra. Var faktiskt riktigt skönt och avkopplande.
Innan middagen tittade vi in i det Japanska badet.
Och wow säger jag vilken miljö.
Inne fanns en enorm pool och solstolar utmed ena väggen.
På andra sidan poolen fanns en bubbelpool och brevid fanns det små tehus med dörr så man helt enkelt kunde vara ifred en stund.
Både jag och Leo blev kära och vi måste ha sett ut som vi kom från landet för vi sa wow flera gånger och var helt saliga.
Och klev man utanför dörren fanns ett stort soldäck och flera varma pooler, vattnet i dom var 40 grader och trots att det var en super varm dag var det helt ljuvligt att sjunka ner i dom.
Vi pendlade mellan att bada ute och sedan gå in.
Leo ( mannen som bastar sommartid) tog även några promenader in i bastun.
Det finns en liten spa-butik vid badet där man även blir upphämtad om man har behandligar och där fanns en stort bord uppdukat med frukt och te och vatten.
Vi mumsade frukt och njöt verkligen. Leo och jag älskar sådant här och Yasuragi Kids var som gjort för oss.
Efter en lååång dag gick vi tillbaka till vårat underbara rum och hade lördagsmys med alla våra mumsigheter. Ett perfekt avslut på en helt underbar dag.
Leo somnade som en stock medans jag läste lite bok och njöt av lugnet.

XOXO

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar