fredag 8 augusti 2014

Vakna på Yasuragi


Att vakna upp på Yasuragi är för mig en liten del av lycka.
Vi sov super skönt och som stockar båda två, Leo ville dock slöa vidare men eftersom hans mamma inte riiiiktigt kommit in i ett super lugnt tempo lyckades jag få upp honom och vi gick för att inta frullen. Ni som känner mig väl vet att om det är något jag älskar så är det frukost..det är typ det bästa målet på hela dagen...om man får det serverat ;)
Och det fick vi ju här..och let me tell u...frukosten på Yasuragi slår det mesta.
Den är fräsch, stilren och nyttig.
Nybakat bröd, ägg, smoothie ja det finns allt man behöver och dessutom chiapudding som jag älskar.
Hade gärna sett att det hade funnits hallon till chiapuddingen men man kan inte få allt.
Även Leo älskade frullen och mumsade i sig croissanter och pannkakor.
Vi åt länge och väl och njöt verkligen.
Efter frullen tog jag morgonkaffe ute på terrassen medans vi njöt av utsikten.
Det ligger verkligen helt bedårande.

När det är Yasuragi Kids finns det en hel del aktiviteter och vi kollade in några.
Vi hann med lite origami och vi tittade även in i det urläckra manga-rummet som är fyllt med manga böcker och tidningar.
Det här med Origami var ju ursvårt och krävde verkligen koncentration och lugn..jag var inte riktigt där ännu men vi lyckades göra en stjärnask och vi köpte även med oss origamipapper så i höst ska vi träna och mitt mål är att göra en vacker trana.
Sen blev det bad igen.
Man kan inte bada för mycket helt enkelt och även om jag inte är med på några av bilderna kan jag tala om att jag badade en hel del...men satt även i solstolen och läste bok en del.
Sååå himla ljuvligt och avslappnande.
Vi hade lagt till sen utcheckning och det kan jag verkligen rekommendera er att göra.
Man checkar då ut från sitt rum innan kl 12 men får stanna på Yasuragi till senast kl16 och det ingår även lunch.
Väskorna får man låsa in i skåp vid receptionen och kläderna man ska ha på sig la vi i våran korg som man bär med sig under hela vistelsen.
När man befinner sig på Yasuragi vill man inte åka hem...så glöm inte att boka in en förlängning för det kommer ni inte att ångra.
Lunchen intogs även den i restaurang Tokyo och Leo hade en buffe att välja på medans jag fick en vegetarisk förrätt och fick välja varmrätt från en meny.
Förrätten var en lite sallad med tofu, egentligen var det räkor men då jag inte äter räkor fick jag tofu istället. Första gången jag åt tofu och jag måste erkänna att det nog även var sista gången.
Inte helt i min smak men spännande att få testa.
Till varmrätt valde jag en nudelsoppa med dumplings, det skulle vara räkdumplings men jag fick vegetariska. Jag gillar verkligen dumpling, första gången jag testade det var ju till förrätt kvällen innan och även vegetariska som jag fick till lunch var super gott.
Måste testa att göra detta hemma någon gång för det var verkligen smaskens.
På lunchen satte vi oss ute och då såg vi mörka stora moln som kom svävande.
Det har ju varit kanon varmt och helt ljuvligt men det syntes att här kommer det oväder.
Då vi var klara med maten begav vi oss ner till det Japanska Badet och jag sa till Leo att vi måste se detta oväder ute i dom varma poolerna.
Regnet vräkte ner och det blixtrade och åskade för fullt.
Men vi låg i 40 gradigt vatten och myste. Det var verkligen helt magiskt och så vackert.
Jag har respekt för blixt och åska men det kändes tryggt även om vi gick in efter ett tag.
Vi var nästan helt själva då och hade heeeeela poolen inne för oss bara.
DET var så himla lyxigt och vi badade, hoppade och simmade.
Min Leo var nog fisk i sitt andra liv men självklart varvade han sitt badande med att gå in i bastun.

Så här vackert var det inne i omklädningsrummet, en verklig oas.
När det började närma sig att vi skulle göra oss i ordning passade vi på att slöa liiiite extra inne i det magnifika omklädningsrummet.
Där finns en ljuvlig ångbastu, vanlig bastu, varma pooler och en enorm tvagningsdel.
Vi duschade iof vanligt men ohh det var så vacker och harmoniskt.

Bjuder på en selfie i baddräkten och lite fina bilder på Leo, bla precis vid ingången till Yasuragi

Yasuragi var från början en skola men under 90-talet minskade behovet av utbildningar och Hasseludden blev en vanlig konferensanläggning.
Dåvarande vd såg att det behövdes nya idéer för att få fart på verksamheten.
Hasseludden är ritad av den japanske arkitekten Yoji Kasajima och Lena Tryggstad (dåvarande vd) ansåg att endast ett koncept skulle duga.
Japanernas livsstil fascinerade Lena, dom hårt arbetande japanerna hade verktyg för återhämtning.
1997 invigdes det nya konceptet med japanskt bad.
Sedan 2006 ägs och drivs Yasuragi av Nordic Choice AS.

Yasurai är mer än ett spa.
Det är en upplevelse och verkligen ett ställe att samla energi och få nya intryck.
Vi hann inte ens med hälften av det vi ville men är sååå himla nöjda ändå.
Vi fick ut exakt det vi ville egentligen.
Vi hade en underbar helg...bara jag och Leo full med avkoppling, mys och lek och det var ju det som var poängen. Poängen var egentid och ett äventyr och det fick vi...plus laddning av batterier.
Jag önskar att alla får chansen att besöka Yasuragi för det är verkligen underbart och jag hoppas innerligt att jag nästa år kan ta med hela familjen dit eller iallafall Leo och Lucas :)
Och jag hoppas att jag kommer få möjlighet att besöka yasuragi helt själv och då lovar jag er att jag ska tvaga mig...länge och väl tills hela jag är i harmoni.

Det finns så mycket att göra på Yasuragi men det bästa...det kommer helt av sig själv.
Bara att få befinna sig i miljön gör det magiskt och det är inte alls svårt att förstå att dom vann pris för Bästa Spa 2014.
Jag är helt säker på att dom kommer att vinna fler priser och dom vann helt klart mitt och Leos hjärta.
Vill även passa på att ge personalen en eloge igen...dom är helt underbara.
Bättre personal får man verkligen leta efter.

Bor man närmare än jag gör så kan man besöka Yasuragi över dagen/kvällen och behöver inte sova kvar. Men den känslan när man sover kvar...den är priceless.
Den japanska kulturen har lockat även mig och efter denna helgen var jag mer nyfiken.
Jag vill ha in lite av den i min vardag och det behöver nog fler än jag.
Dagens samhälle är så himla stressat och då behöver man finna små oaser i vardagen...yasuragi är en..men man behöver även finns en i hemmet eller nära hemmet.
Det ska jag göra.

Hoppas ni hunnit besöka Yasuragi Kids i sommar och om inte så se till att göra det nästa sommar.
Det är så underbart.

XOXO

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar