måndag 21 juli 2014

Hockeyvecka och mysmiddag


Eftersom jag tydligen inte fått kläm på det där med selfies, eller iallafall inte har ett selfievänligt face :) så får jag helt enkelt ta den för mig klassiska posen i solstolen som dagens bild. 

Idag är det ju måndag och det är en stor dag för Leo. En dag som han längtat efter sedan i april tror jag. 
Det är första dagen på hockey sommarskola. Samling kl9 idag och resten av veckan är det samling kl8. 
Kan ju säga att jag inte är super lyrisk över att få gå upp som vanligt men vad gör man inte för sina älskade kids :). 

Igår hade vi besök och Leo somnade super sent och även om han var super trött så var det inte svårt att få upp honom. Helt underbart. 
Får se vilket skick han är i ikväll när vi ska hämta honom. Underbara sötnos. 

Igår hade jag alltså fina J på besök. 
Vi började kvällen men en underbar strawberry daquri på altanen. 
När vi åkte båt köpte jag en Bacardi strawberry daquri som jag använde, den är egentligen färdigblandad men jag fixade den lite extra. Jag mixade färska jordgubbar och is. Tog ett glas med lite extra krossad is, en stort skvätt Bacardi, fyllde nästan upp glaset med jordgubbsblandningen och toppa med Sprite. Och så en liten basilika på det hela. Omg!!! Det blev så himla gott, Slurp helt enkelt. 
Till middag åt vi grillat med massor med tillbehör. Gjorde både pommes och ugnstekt färsk potatis. Potatisen ringlade jag olivolja på och flingsalt och när jag tog det ur ugnen hade jag på timjan. Lovely. 
Barnen fick grillspett och vi åt kyckling och fläskytterfilé. Mätta blev vi verkligen. 

Till efterrätt hade jag gjort hemmagjord chokladmousse. Sååå himla enkelt och jag fattar inte varför jag inte testat förut. 

För 4 portioner gör så här:

2dl grädde
100gr mörk choklad
1 dl kvarg

Smält chokladen i micro eller vattenbad och låt den svalna. Vispa grädden så den blir ganska hård. Rör ner kvargen i den svala chokladen och vänd sen försiktigt ner det i grädden. 
Fyll glas eller skålar och ställ in i kylen minst en timme. Färdigt :)
Jag serverade även en mjölkchokladsås till och jordgubbar och grädde. 
Alltså bästa efterrätten på länge. 
Och jag vill göra fler mousser, testa smaksättningar. Sååå gott. 

Det var verkligen en kanon kväll. 

Xoxo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar