torsdag 27 februari 2014

Bästa sportlovet dag 2


Tv-spelsdax och även fotografering med Lego Batman
Vaknade till en ny spännande dag ombord på Birka.
När vi klev upp och gick ner till den otroligt lyxiga frukosten befann vi oss i hamnen och jag måste erkänna att Mariehamn är vackert...det lilla man ser.
Vi hade tur och fick ett fönsterbord och fick ha en underbar utsikt medans vi åt frukost.
Lyxfrukost (som ingår i lyxhytt) är verkligen helt ljuvligt och jag måste erkänna att jag bara hann ta en pytteliten bild. Var så fokuserad på att äta ;)
På lyxfrukosten får man kaffe eller te serverat vid bordet, har en mängd lyxiga saker att välja på och sist men inte minst får man även beställa varma frukosträtter vid bordet.
Det finns bla helt gudomliga våfflor med sylt och grädde, stekt ägg med bacon eller varför inte en ljuvlig omelett. Ja du behöver knappast gå hungrig från lyxfrukosten...den är verkligen lyxig och helt enkelt underbar.

Efter frukosten så gick vi till tvspelsrummet så pojkarna fick spela.
Det var ganska vågigt ute på havet och Leo tyckte det var lite obehagligt så vi gick till hytten en stund.
Skönt att vila lite efter matkoma ;)

Han piggade på sig efter en stund och då passade vi på att göra lite Taxfree inköp.
Helt ljuvliga produkter och saker som du i vissa fall inte ens finner i land.
Men även kanon priser på sådant du även finner hemma, lite shopping är ett måste när man reser med Birka.
Barnen fick också välja lite godsaker.




Lunchen i Sjösalen

Efter shopping var det plötsligt dax för lunch.
Lunchbuffé stod på schemat och det fanns allt man kan tänka sig behöva till lunch.
Nu under sportlovet finns det även en underbar buffé för kidsen med pizza, spagetti och köttfärsås, plättar m.m.
Det finns även ett underbart salladsbord som man kan äta som lunch eller komplettera den övriga maten.
Jag älskar verkligen buffé för man kan plocka hur man vill och äta massor.
Och till avslutning finns det även en efterrättsbuffé som har underbara efterrätter.
Jag slog till på en underbar blåbärspaj med vaniljkräm och en chokladtårta men fick även med mig lite kex och frukt. Ja jag kan väll säga att vi inte gick därifrån hungriga.

Lucas på badavdelningen.
Efter lunchen överraskade jag kidsen med deras badkläder.
För första gången skulle vi testa deras underbara badavdelning och barnen var väldigt förväntansfulla.
Jag placerade mig i solstolen för 45min strålande sol medans kidsen badade.
Dom gick mellan bubbelpoolen och vanliga poolen och lekte för fullt.
Några turer in i bastun blev det också.
Jag hade bara mobilen med mig en stund, lämnade den sen till Peter så det blev inte så mycket bilder.
Men att sitta i bastun och titta ut över skärgården det var helt ljuvligt.
Jag hade dock önskat att pooldelen var lite större då det lätt blev rätt trångt.
Och även att det var lite mer plats i omklädningsrummen.
Men jag älskade det verkligen och barnen tyckte det var super härligt.
Dom körde fullt ös i en timme och avslutade även dom med lite bastubad.
En perfekt avslutning på en underbar kryssning.

När vi klev av båten gick vi till bussen som enkelt och smidigt tog oss hem.
Riktigt bekvämt och skönt.
Pojkarna åt godis och kollade på film resan hem och det gjorde jag och Peter också.
Soft att få vila en liten stund extra innan man kommer hem till vardagen.

Man får inte tråkigt på Birka och vill man så finns det ju både godisbingo, skattjakt och pysselverkstad.
En helt underbar kryssning var till ända och pojkarna frågade även denna gång varför vi inte kunde åka ett varv till. Hinner ni inte åka nu på sportlovet så kolla in en kryssning till sommaren.
Att få sitta ute på däck och njuta av solen medans man hör havets brus är ljuvligt.

Och ett litet tips inför i sommar är att kolla i dom lite längre kryssningarna som går bla till Gotland.

Tack Birka för en ljuvlig resa hoppas vi ses snart igen

xoxo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar