måndag 2 december 2013

Fredagsvinet är en italienare



Från Abruzzo i vackra Italien kommer detta medelfylliga vin.
Det finns i 2 storlekar och den vackra flaskan gör det även till en perfekt present.
Artikelnr: 2322 på systembolaget och den lilla flaskan kostar 36kr medans den stora flaskan ligger på 64kr. Ett riktigt fynd vin enligt mig och det är himmelskt.

Kan tänka mig att detta vin är perfekt till en underbar pastarätt som tex Carbonara eller en ravioli fylld med mozzarella. Men det är även perfekt som sällskapsvin.
Det har en perfekt balans på fyllighet och sötma.
Det är duktigt och jag känner smaken av körsbär och en hint av vanilj.
Det är fylligt utan att vara för strävt.
Det är lagrat på ekfat och man känner en diskret fatkaraktär.
Ett perfekt allround vin som kan passa även den som inte är van vid vin.
Italien har verkligen en hel del pärlor i vinbranschen och detta är ett av mina absoluta favoriter.

Jag gillar verkligen det smakfulla i detta vin som ändå inte tar över.
Det är ingen bitterhet utan bara en mild med fyllig smak av röda bär med en touch av vanilj och sötma.

Betyg: 5/5 Cupcakes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar