söndag 24 november 2013

Fredags vinet



I fredags hade jag och Leo fredagsmys i hockeyhallen och kollade in en super spännande och tidvis underbar match mellan VIK-Malmö där VIK till slut tog hem segern efter straffar.
Det blev en sen kväll men när jag bäddat ner Leo bestämde jag mig för att fortsätta fredagsmyset.
Peter jobbade och Lucas sov hos en kompis.

Jag tände ljus, gjorde en mumstallrik med kex, brie och tryffelsalami och korka upp fredagsvinet.
Mauro Primitivo är ett delikat vin från italien och finns i 3 storlekar.
Jag är ju den enda i min familj som dricker vin så det är helt perfekt att detta även finns i små flaskor.
Men den finns även i vanlig flaska och i box, kanon bra om man är flera.

Mauro Primitivo har artikelnr 32364 och priserna ligger från 35kr till 199kr.
Ett prisvärt vin skulle jag säga då det är helt himmelskt.
Jag gillar fylliga viner men med mjuka smaker...och detta är klockrent.
Fick det förklarat för mig på systemet att detta vin påminner väldigt mycket om Zinfandel som är en av mina favvo druvor och ja jag håller med.
Detta vin passar till såväl en charktallrik som till kötträtten.
Det har en lliten strävhet men jag tycker ändå att det är lättdrucket.
Röda viner jag ofta vara för sträva om dom har mycket smak men detta vinet är perfekt balanserat.
Ett av mina absoluta favoriter helt enkelt.

Primitivo är druvan och den ska jag absolut hålla koll på.
Ett fruktigt vin med mycket karaktär från Salento Italien.
Druvorna är skördade för hand och vinet är jäst på ståltank och delvis lagrat på fransk ek.
Italienarna är duktiga på vin och det känns i detta billiga men goda vin.

Betyg: 5/5 Cupcakes

XoXo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar