torsdag 3 oktober 2013

Spa-kryssning med Birka dag 2

Jag hade ställt klockan på 6,45 för att vi skulle hinna vara redo till 7,30 då våran lyxfrulle skulle serveras.
När man bor i lyxhytt så ingår det nämligen något som heter lyxfrukost och då vi båda 2 älskar frukostar så var vi super nyfikna.

Jag har ju åkt med Birka några gånger men det där med tider och ändringen när man går in på Åländsk tid har inte gått så där jätte bra.
Tania frågade när jag snoozat några gånger varför klockan ringde mitt i natten och vi insåg att våra klockor inte var lika mycket. Vilken hade ställt om sig?
Jag ringde receptionen och frågade och fick då lära mig att alla tider ombord var svenska tider....alltså har du bokat frukost 7,30 så är det svensk tid.
Och min klocka var Åländsk tid och Tanias svensk.

Jösses vad mycket tid vi då hade på oss ;)
Och vilken utsikt vi hade medans vi gjorde iordning oss.
Sååå vackert.


När vi kom ner till restaurangen så blev vi erbjudna bubbel och sedan visade till vårat bord.
En av dom super snälla servitriserna frågade om vi ville ha kaffe eller te och kom sedan och hällde upp det vi beställt och ställde en kanna på bordet.

Och maten då.....?

Detta var helt klart den bästa frullen någonsin och vill ni ha lyx och bli galet mätta ja då ska ni boka in denna lyxfrukost.
Vi började med smörgåsbordet och det blev frukostbröd, syltmunk, parma, ost, ägg, grönsaker, croissant, juice och en skål med fil och flingor. Det är ju klassisk frukost.
Men sen fick man även beställa varmrätt och där fanns det olika saker att välja på.
Vi valde stekt ägg och bacon. 
Men det fanns även våfflor och vi ville smaka även det.
Men när vi tryckt i oss först frukost och bacon och ägg var vi så himla mätta och kände att vi kommer aldrig orka varsin portion med våfflor. Vi bad då en servitris att avboka dom vi tidigare beställt.
Hon sa då att det var synd då dom var så himla goda och så frågade hon om hon inte skulle ta in 1 portion som vi fick dela på. Och ja man kan säga att vi föll ;)
Och vilken tur att vi gjorde det för våfflorna var himmelska.
Det var tjocka fina våfflor som ändå var fluffiga och lite krispiga och stekta i socker och kanel tror jag.
Till det serverades grädde och hallon sylt.
Och jag avslutade denna festmåltid med ett glas med färsk frukt som var en perfekt avslutning på det hela.
Alltså 5-rätters till frulle är ju inget man är bortskämd med men jag kan absolut rekomendera det.
Och det kändes verkligen lyxigt med den finfina servicen och luuungt och skönt och en underar utsikt.
Att få starta dagen så här var verkligen som balsam för själen.

Efter den ljuvliga frullen var vi helt enkelt tvungna att gå och vila oss.
Smälta maten :)

Sen blev det lite shopping i taxfree.
Man blir ju helt lyrisk av taxfree. Allt man kan tänkas behöva till braiga priser.
Birka har ju även en till liten butik som bla har det populära märket Desingual.
Shopping på Birka är perfekt ;)

Sedan....inte alls långt efter den underbara frullen var det dax för lunch i buffe i Bufférestaurangen.
Där stod en mängd olika rätter uppdukade och även sallad, kex, efterrätter och dryck.
Vi var ju inte speciellt hungriga så det blev ganska små tallrikar för oss.
Men det blev lite potatis, kött, ägg och sallad
Och för den som älskar fisk och skaldjur var detta en underbar buffe´.

När vi var klara med det var det dax för oss att gå upp till Aqua Spa för riktig avkoppling.
Vi checkade in och fick då låna handduk, badrock och tofflor och så fick man en necessär med scrubvante och duschprodukter. Riktigt lyxigt.
Vi bytte om och föll sedan ihop i bubbelpoolen.
Att sitta där i värmen och njuta av den fenomenala utsikten när båten åker genom Stockholms fina skärgård det är lycka helt enkelt.
Vi tog också en tur i ångbastun och ja jag kan säga att jag gärna spenderat ett tag till både i ångbastun och bubbelpoolen. Men vi hade en tid att passa ;)
Det var nämligen inbokat kropps scrub för oss.
Vi satte oss ner i deras väntehörna och mumsade på färsk frukt.
Sen kom 2st kvinnor och hämtade oss för behandling.
Min kvinna var helt underbar och jag hade gärna plockat med henne hem.
Hon var lugn och så rar.
Det var 50min av ren och skär avkoppling.
OMG vilken riktig pamper stund och lugnare harmoni får man leta efter?
Först peeling av hela kroppen, sen får man duscha av sig för att sedan bli insmord i lyxig bodycreme´.
Kom ut därifrån totalt avslappnad och mjuk och len som aldrig förr.
Har ni inte besökt Birka Spa tycker jag ni ska boka in det på eran nästa resa och skämma bort er med någon av deras underbara behandlingar.
Där finns det även hudvård med mera till försäljning och du kan få hjälp med vad som passar för just dig.

Vi gick till hytten och tog våra väskoroch packa ner det sista.
Sen bar det av mot bussen och hemfärd.

Denna resa var helt ljuvlig och så mysigt att jag fick spendera den med just Tania.
En resa som verkligen laddade batteri och var full med god mat, underbart sällskap, happy shopping och helt ljuvligt spa. En sådan här helg borde alla boka in då och då :)

XOXO

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar