onsdag 2 oktober 2013

Spa-kryssning med Birka dag 1



För ett tag sedan blev det bestämt att jag och Tania skulle åka på en "ladda batterierna" kryssning med Birka. En tjejresa med god mat, avkoppling och spa.
Super duper lyxigt och heeeelt underbart.
Jag valde att lägga resan lagom tills vi fyller år då vi fyller nära varandra.
Perfekt födelsedagspresent till oss helt enkelt <3 p="">

I lördags var det dax.
Vi begav oss mot bussen för direkttransfer till båten.
Väl på plats tog vi varsin kaffe och väntade på att få gå ombord.

Ombord dröjde det en stund innan alla fick gå till sina hytter så då passade vi på att fika lite.




Jag blev lyrisk av att se att min absoluta favvo bakelse fanns och slog till på en Napoleon-bakelse och en kopp kaffe. Sååå god.

Sen begav vi oss mot hytten som låg på plan 8.
En lyxhytt skulle vi bo i.
Jag och Peter bodde i en sådan när vi åkte bara han och jag för exakt 1 år sedan ;)
Men sen sist så har Birka renoverat lite och piffat till en del.
Det var ju lyxigt redan förra året men nu var det ännu finare :)

Hela rummet hade fått en fräschare stil med marint tema.
Stilrent och super snyggt.
En flaska mousserande vänta på oss och i minikylen fanns cola, fanta och ramlösa.
Och på sängen låg en necessär med underbart söta och braiga produkter.

Vi satt i hytten en stund och njöt av den underbara utsikten.
Helt underbart med stora fönster och kunna sitta där och skåla och känna hur man äntligen slappnar av och andas ut.

När båten började lägga ut så gick vi upp till Lounge Bar och det har blivit lite av en tradition när jag åkt med Birka då det är helt ljuvligt att sitta där och se när båten åker ut mot havs.
Här kan man även köpa underbara drinkar och annat smått och gott.


Vi tog varsin drink och jag valde självklart en Strawberry Daiquiri som är en av mina favvodrinkar.
Bacardi har även tagit fram en sådan blandning som går att köpa i Taxfree ;)
Tänk att mixa den med frysta jordgubbar....slurp.
Man kan tycka att det är en sommardrink men jag tycker den passar året om.
Tania tog en bärig drink som bla innehöll Absolut Berri Acai och även den går att köpa i Taxfree.
Otroligt goda drinkar och vi bara njöt :).

När vi druckit färdigt våra drinkar gick vi ner till hytten för att göra oss iordning för middag.
Middagen var bokad i Birka´s Á la carte restaurang.
Fram till den 26/10 kan man äta en skaldjursbuffe hos Birka och vi såg på dom som valt den att det fanns en mängd mumsiga saker att välja på för den som gillar skaldjur.
Jag äter dock inte skaldjur och Tania ville även hon prova menyn så det blev en 3-rätters.


Till förrätt valde vi löjromstoast som var helt himmelsk.
Perfekt mängd och tänk att något så enkelt kan vara så underbart.

Till varmrätt valde jag lättrimmad ångad torskrygg med betor, champangesås och potatisstomp.
Tania valde lättrökt oxfile´ med paprikamousse, rödvinsglace och ostpotatiskaka.
Alltså detta var helt enkelt underbart att få sätta tänderna i.
Till detta drack vi både ett glas reisling och det passade helt utmärkt.
Min torsrygg smälte i munnen och ihop med såsen och potatisstompen ja då kan man säga att det vart magi i munnen och vi satt båda 2 och berömde maten efter nästan varje tugga.
Heeeeelt ljuvligt.

Sist men inte minst valde vi mjölkchokladmousse med maränger och blåbär till efterrätt.
Helt ljuvligt upplagt med choklad och bär som dekoration.
Och oj jösses vad gott. Marängerna måste vara "brända" direkt på tallriken och allt var en fröjd både för mun och öga. En perfekt avslutning på middagen då det inte var för sött men ändå en delikat efterrätt.

Vi var mer än nöjda och jag kan verkligen rekomendera er att äta middagen där.
Servicen var kanon och det känns lyxigt och väldigt fint.
Och vi var helt proppmätta och såååå nöjda när vi rullade därifrån.

Som dom pensionärer vi är innerst inne jag och Tania gick vi mot hytten.
Vi hade tidig frulle dagen efter och faktum var att vi var helt slut.
Vi kollade på film och åt smågodis och somna ganska fort.

En heeeeelt underbar dag helt enkelt <3 p="">

xoxo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar