torsdag 30 maj 2013

Nyhet från Skyr



Skyr är ju ett underbart passande mellis som finns i flera smaker och intar Sverige med stormsteg.
Skyr är en blandning mellan kvarg och yoghurt skulle man kunna säga då den framställs av både skummjölk och yoghurtkultur. 
Skyr upptäcktes av en slump när dom isländska nybyggarna försökte konservera kött med hjälp av skummjölk och märkte att kulturen som skapats av mjölken var både god och mättande.
En tradition föddes helt enkelt.
Sedan dess åts Skyr med socker och grädde eller blandad i gröt.
Men idag äts Skyr även som "vanlig" yoghurt och äts av människor i alla åldrar och vid dagens alla olika tillfällen. Skyr är Islands mest populära mellis då det är rikt på protein och mättande.

Jag gillar verkligen Skyr och har mina favoriter bland dom smaksatta.
Den naturella smaksätter jag gärna med lite frysta hallon eller lakritspulver eller mixar ner någon färsk frukt i.

Nu har det kommit en mycket mumsig och rolig nyhet från Skyr.
Det är smaksatta Skyr med musli till.
Peeeerfekt att ta som mellis.
Dom finns idag i 2 smaker och det är jordgubb/vanill och fläder/citron.
Jordgubb/vanilj var enklast att testa...den smakar som man förväntar sig.
Den syrliga smaken av Skyr ihop med mild smak av jordgubb och en hint av vanilj.
Ihop med muslin blir det super mumsigt som del av frulle eller mellis.
Jag hade dock inte valt att ha i torkad frukt i min musli men det är enbart för att jag gillar färsk frukt bara.
Och man kan enkelt plocka bort dom fruktbitarna om man vill då muslin finns separat i locket ihop med skeden. Hade nog valt att ha mer fröer och nötter i muslin.
Annars perfekt.

Smak nr 2 som är citron/fläder var jag lite nervös för.
Jag älskar varken fläder eller citron men tycker det ändå är en spännande kombo.
Och jag måste säga att smakerna passar ypperligt ihop.
Det blir lite syrligt men som kommer det ändå en viss sötma.
Den är sommrig och super mumsigt. Perfekt som mellis en sval sommarkväll.
Även här finns det torkad frukt i muslin och jag hade gärna bytt ut dom mot något annat.
Men det går väldigt lätt att plocka bort dom torkade frukterna om man nu vill det.

Skyr innehåller ju mycket protein vilket är ett viktigt element i mina mellisar så denna nyhet från Skyr äe varmt välkommen i kyldisken. 
Idag finns den på Coop och Bergendahls (tex Citygross) men jag hoppas innerligt att Skyr med musli finner sin väg till fler butiker.
Enkelt att ta med och man får ju fortfarande med sked i locket ;)

Smaka ni också ;)

xoxo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar