måndag 22 april 2013

Vi bakar

Idag bestämde jag mig för att det var dax att baka med te. Japp ni läste rätt jag skrev te.
Om man vill prova något nytt och har en favorit tesort är det perfekt.

Jag valde ett violte från Tefrossa.se och ett lakrits te från Tehuset Java.

Som bakdeg använde jag mig av Nicolas Vahes recept på småkakor som kommer med kakstämpeln som jag passade på att testa. Den är sååå fin i svartmålat trä med gummitryck som man enkelt tar bort och byter och gör rent. Det finns 3 olika och vi använde 2 motiv.

När jag bakar med te tar jag ca 1 msk te och 1 tsk vatten och låter det stå och dra en stund. Man måste lägga till lite extra mjöl i receptet också för annars blir fet för kladdigt. Känn er fram men ca 1/2dl extra mjöl.

Stämpel var helt underbar att använda och gav perfekta avtryck. Dock märktes det efter gräddning att jag inte tagit i tillräckligt så tryck till hårt på varje kaka.

Smaken från te då?
Jo violen kändes precis lagom...en uns av blomma och vackert med små lila flingor i vit kaka.
Lakritsteet gav mest smak och blev vackert lakritsbruna. Dom smakade himmelskt gott med en liten smak av svartte ;)

Kakstämpeln kommer användas flitigt här hemma. Snyggt att göra småkakor med tryck. Otroligt smidigt ;)
Den finns att köpa i finfina Kök etceteras butik och även i deras webshop.
Precis som alla Nicolas Vahe produkterna är dom perfekta presenter. Gör en egen kakmix och skriv att man ska tillsätta ägg och smör och häll sedan i en vacker burk och ge ihop med stämpel som present tex. Helt underbart.
Jag älskar Nicolas Vahes produkter då dom är så stilrena, vackra och både goda och användbara.
Titta in här för att bli förälskade och finna era favoriter.

Xoxo

2 kommentarer: