onsdag 19 december 2012

Tips till julmingel, julbord eller snacks

I lördags bjöd jag in några finfina vänninor för en kväll med glögg, fika och plockmat.
Jag passade även på att testa wild chips och på bla plockmat av det.

Wild chips är lättrökt, torkat och flingat kött från älg, hjort och ren.
Det är inte bara en delikatess utan även en perfekt mellis då det är proteinrikt, fettsnålt, sockerfritt och innehåller inga kolhydrater. Det är även smakrikt och ekologiskt.

Jag gjorde en variant av deras Wild Chips- röra och får ni först deras recept på röran som passar till toast, på bakpotatis eller som pastasås om den värms upp.
Endast 3 ingredienser behövs ;)

Wild Chips-röra:

Wild Chips 40gr (stor påse)
4dl Cream fraiche
2 matskedar rödlök

Gör så här:
Fin hacka rödlök och chips och rör ner i cream fraichen.
Låt stå i kylen över natten eller i minst 5 timmar.
Färdigt :)

Jag gjorde en egen variant och hade den på vörttunnbröd.
Jag glömde dock att finhacka mina chips så jag måste göra om det till julbordet ;)

Fru Cupcakes Wild Chips-röra

150gr Feta ost
2 dl smaksatt Creme fraiche
1/2 rödlök
40gr Wild chips

Gör så här:
Finhacka chips och lök häll i en skål.
I med feta ost och creme fraiche och vispa med elvisp eller mosa med gaffel tills allt är blandat.
Låt stå minst 5 timmar och servera sedan på tex vörtbröd ;)

Hoppas det smakar.

Vad tyckte jag om dessa chips då?
Det är en väldigt spännande smak och jag var inte helt förtjust i dom.
Men jag har ätit lite enbart chips och ja..man vänjer sig ;)
Det är perfekt att ha i väskan som mellis då dom inte behöver vara kylt och innehåller så bra med protein men inget dåligt så som socker.
Mycket smak av vilt och rökt och det tar ibland ett tag att vänja sig vid det men jag kan varmt rekomendera dessa. Prova dom i röror och ha som mellis.
Nyttigt, gott och en härlig smak av den skandinaviska vildmarken ;)

XoXo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar