söndag 9 december 2012

Sweetisar på juligt vis

Igår skulle jag baka till ett gäng goa människor. Då julen närmar sig så ville jag ju självklart bjuda på något juligt men orkade inte göra något super avancerat då jag fortfarande är sjukt trött.
Då kom jag på mina mumsiga sweetisar och bestämde mig för att göra dom lite juliga.
Självklart ska ni få receptet här ;)


Sweetisar med smak av pepparkaka/saffran och kanelfrosting

Detta behövs:

3ägg
2 1/2 dl strösocker
100gr smör
1 1/2dl vaniljyoghurt
3 1/2dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1nypa salt
1 pkt saffran eller 1påse pepparkakskryddor

200gr philadelfiaost
1msk kardemumma

1 1/2 dl kvarg
2dl grädde
1 tsk kanel
1 tsk vaniljsocker

Gör så här:
Vispa ägg och socker
Smält smöret och häll ner i äggblandning och även vaniljsocker. Häll i kryddorna, antingen saffran eller pepparkakskryddor.
Vispa ner yoghurt och mjöl och vänd sen ner bakpulver och lite salt.

Fyll cupcakesformar till hälften.
Vispa ihop philadelfiaost och kardemumma så den blir en fin smet.
Klicka ner i formarna och in i ugnen på 175gr i ca 20min eller tills dom fått fin färg. Ta ut dom och låt dom svalna.

Vispa ihop grädde och kvarg och kryddor och vaniljsocker till en fin och ganska hård smet. Spritsa det på cupcakes och dekorera med krossad pepparkaka, choklad eller strössel.

Må det smaka ;)

Xoxo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar