tisdag 27 november 2012

Cakepops utan pinne ;)

Jaha mina vänner jag börjar med lite jultips lite tidigares jag tänkt mig.
Men vääldigt mycket senare än en del andra.

Jag har börjar testa cakepops (utan pinne) och det är otroligt roligt. Gör inga konstverk men känner mig fram och utforskar. Det är något som du nästan kan svänga ihop medans kaffet rinner ner.

Här har jag gjort 2 olika och självklart ska ni få recept på det.

Den med vitchoklad är receptet detta:
150gr pepparkakor
2 msk philadelfiaost

100gr vit choklad.

Gör så här:
Banka pepparkakorna till smulor och blanda med philadelfiaosten.
Gör små bollar.
Smält chokladen över vattenbad eller i micron.
Doppa/rulla bollarna i chokladen och lägg på bakplåtspapper.
Häll strössel på dom eller ringla mörkchoklad.
Låt det hela stelna i kylen och voila färdigt.

Var tveksam till att det skulle bli gott med hård kaka men det gick kanon bra och vart super smarrigt.

Den andra cakepopsen görs så här:

1 pkt ballerina pepparkaka
2 msk philadelfia/Marabou
100gr mjölkchoklad.

Gör så här:
Banka kakorna till ett crunchy pulver och blanda med philadelfia.
Rulla små bollar.
Smält chokladen och doppa/rulla bollarna i chokladen. Lägg på bakplåtspapper
Dekorera och låt det sedan stelna.

Super enkelt.
Variera er på kakor och smet och känns er fram på mängd smet(philadelfiaost tex)
Nu ska jag finna någon kaka med saffran.

Lycka till

Xoxo

2 kommentarer: