onsdag 22 augusti 2012

Knivlära del 1

Det där med knivar är ju inte helt enkelt och jag skulle tro att många där ute i hemmen inte har så jätte koll på sina knivar i köket.
Jag kan inte kalla mig proffs men har bestämt mig för att lära mig mer om knivar och även se till att ni får lära er om ni vill :)
Det är inte svårt och vi tar en sak i taget.

Jag har med hjälp av Knivakademin fått lära mig grunderna.

Kniven är kökets viktigaste redskap och ska väljas med omsorg.
Den ska kännas bekväm i handen och vara riktigt vass.
Vad många inte vet att det är större risk att skära sig med en slö kniv än med en vass kniv.

Det finns 2 olika sorters knivar på den svenska maknaden, stålkniv och keramiskkniv.
Den nyaste är den keramiska kniven som funnits på den svenska marknaden i ca 5år men på den japanska marknaden i 25år.
Den keramiska kniven är hårdare än stålkniven då man inte behöver slipa den lika ofta som stålkniven och man kan diska den i diskmaskinen. Man ska dock inte skära i ben eller frysta produkter med en keramisk kniv då den är lite omtåligare än stålkniven på just det. Knivar i keramik avger ingen smak och skärytan på tex ett äpple blir inte brunt som det blir med stålkniv. Anledningen till att råvaran blir brun när man skurit i den är att det blir en reaktion  mellan syran i råvaran och metallen i kniven.

Stålknivens fördelar är ju att den är tåligare då man kan skära i det mesta men däremot behöver slipa den oftare och man ska INTE diska den i diskmaskinen. Diskar man stålknivar i maskin kan värmen göra att bladet tappar sin form och dessutom kan diskmedlet slipa bladet. Inte bra helt enkelt.
Det finns även en del olika blad till stålkniven. En populär sådan är den med hål i som gör kniven mer följsam och får råvaran att släppa lättare från knivbladet.

Ska du köpa dig EN kniv till köket ska du satsa på en kockkniv (santoko i Japan) som första kniv.
Knivbladet bör vara minst 18cm och högt nog för att inte slå i knogarna i skärbrädan när man skär eller hackar. Sedan kan man komplettera med en allkniv, skalkniv, brödkniv och ev en filekniv.


Det finns en del att lära om knivar men jag börjar med denna infon i detta inlägg.
Men ni kommer även få lära er om slipning, skötsel och diskning m.m
Och ni kommer även få läsa om mitt eget test av en keramiks kniv

XOXO


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar