tisdag 13 mars 2012

Sirapskakor med lakritssmak och i ny stil



Nu har jag varit dålig på att blogga men jag tror jag blivit vårtrött istället för vårpigg.

Har ingen ork alls känns det som.


Men i helgen hann jag baka lite iallafall och det ena var sirapskakor med lakritssmak och på ett nytt sätt. Jag hade inget bakplåtspapper och tänkte att gå kör vi på Whoopie mattan från Lékué helt enkelt. Det får bära eller brista och jag kan säga att det bar ;)


Här kommer receptet på dessa godingar.

Barnen gillade dom inte men hörde inget negativt från dom vuxna :)

Jag och en vännina smaskade i oss 3 var utan att hinna blinka och dom som var kvar bjöd jag på på jobbet och det var uppskattat.


Sirapskakor med lakritssmak

20st


100gr smör

1 dl strösocker

2 1/2 dl vetemjöl

1tsk bakpulver

3msk lakritssirap (jag använde sweet lakritssirap)

1msk vaniljsocker

1 nypa salt


Gör så här:

Sätt ugnen på 175grader

Vispa smör och strösocker fluffigt.

Blanda torrvarorna och rör ner det i smörblandningen.

Tillsätt sirapen sist, jag rörde ner den lite slarvigt så det blev lite lakritsränder i smeten.

Klicka ut klickar som inte är större än den innersta ringen på whoopie mattan och grädda i ugnen tills man kan se en lite mörkare kant runt kakan. Ca 10min. Dessa kakor blir inte hårda i ugnen utan känns mjuka och ofärdiga fast dom är färdiga. Dom stelnar när dom kommit ut och fått svalna. Dessa är även galet goda att krossa över vaniljglass eller bara äta som dom är.


XOXO

Sjukt goda och enkla att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar