tisdag 24 januari 2012

Vitchokladmacarons

Jag har ju fått testa syrup från Davinici och inför mässan ville jag testa att smaksätta en macaron med denna syrup. Det gick kanon bra och jag gjorde en super god vitchokladmacaron.

Här kommer mitt recept

Vitchokladmacarons
ca 24st dubbla

Chokladmacarons med vitchokladfryffel smaksatt med champange
24st dubbla.

3dl siktat mandelmjöl
3dl florsocker
3st äggvitor
3 msk strösocker
2 msk vitchokladsyrup från Davinci

Gör så här:
1.Sikta mandelmjöl och florsocker i en bunke.
2. Vispa äggvitorna med strösocker tills det är en maräng och blanda ner syrup.
3. Vänd ner mandelmjöl och florsocker i marängen försiktigt tills allt är blandat.
6. Använd stor tyll och en sprits.
7. Spritsa runda pluppar stora som en femkrona ca på en bakplåt med bakplåtspapper.
8. Låt kakorna vila i minst 45min.
9. Sätt ugnen på 125grader, när den är varm grädda kakorna nederst i ugnen i ca 20min
eller tills man kan lossa kakan från plåten enkelt.
10. Låt dom svalna en stund och ta sedan bort dom. När dom är helt kalla så ta på smet
och sätt ihop dom 2 och 2.

Något som passar perfekt att ha emellan är ......

Vitchokladtryffel med champange
100gr vitchoklad
25gr smör
2msk grädde
Några droppar champangearom

Gör så här:
Smält smör och vit choklad och blanda ner grädden och champangearomen, blanda allt. Låt det stå kallt i minst 1 timme och vispa sedan med elvisp och bred på macarons.

XOXO

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar