tisdag 24 januari 2012

Violmacarons med marschmallowsfluff

Jag älskar smaken av viol.
Den får mig att minnas små hårda karameller som jag fick vid några få tillfällen som barn.
Här kommer mitt recept på violmacarons och jag har valt att ha marschmallowsfluff emellan vilket blev en kanon hoppas ni gillar det lika mycket som jag :)

Violmacarons
ca 24st dubbla

3dl siktat mandelmjöl
3dl florsocker
3st äggvitor
3 msk strösocker
Några droppar violarom (finns bla på Strössel och annat)
Några droppar lila hushållsfärg (blanda blå och röd karamellfärg eller köp lila pastafärg)

Gör så här:
1.Sikta mandelmjöl och florsocker i en bunke.
2. Vispa äggvitorna med strösocker tills det är en maräng och blanda ner violaromen och färgen.
3. Vänd ner mandelmjöl och florsocker i marängen försiktigt tills allt är blandat.
6. Använd stor rund tyll och sprits.
7. Spritsa runda pluppar stora som en femkrona ungefär på en plåt med bakplåtspapper.
8. Låt kakorna vila i minst 45min.
9. Sätt ugnen på 125grader, när den är varm grädda kakorna nederst i ugnen i ca 20min
eller tills man kan lossa kakan från bakplåtspappret enkelt.
10. Låt dom svalna en stund och ta sedan bort dom. När dom är helt kalla så ta på smet
och sätt ihop dom 2 och 2.

Marshmallowsfluff:
2dl grädde
100gr marshmallows
1 tsk vaniljsocker
Gör så här: Smält marshmallows i grädde i en kastrull på spisen. Det får inte koka.
Häll i vaniljsocker.
När det smält ta bort kastrullen och låt det svalna. Ställ sedan in det i kylen i minst
3timmar.
Ta ut den och vispa med elvisp tills den fått en slät konsistens.
Bred på macaronsen.

XOXO

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar