måndag 7 november 2011

Vik Cupcakes




I söndags mutade vi oss till att få gå på hockey jag och barnen. Mutan bestod av Vik cupcakes.


Min tanke var att jag skulle göra chokladcupcakes med gul fluff och citron cupcakes med svart frosting.


Jag letade efter svart färg till frostingen och fann det i en butik. Lycka helt enkelt....tills jag skulle göra frostingen då jag insåg att det vart lila. Blev helt förkrossad och försökte förtvivlat få den svart men den blev bara mer och mer lila.


Ringde butiken och påpekade detta och fick det här svaret: "Hos oss blir den svart...vet inte vad du gör för fel men du kan få mer svart om du vill. Jag provade att hälla på grädde och den vart svart".


Inte kände jag mig dum inte......


Fick snabbt tänka om. Hade redan gjort choklad och citron cupcakes och gul fluff så då fick alla den gula fluffen.


Och så gjorde jag skyltar i svart och vitt och skrev vik på.


Snyggt blev det :)




För att göra fluff behöver du:


300gr marschmallows


4 dl grädde




Gör så här: Smält marschmallowsen i grädde i en kastrull på plattan. Det får INTE koka.


Låt det svalna och ställ sedan in i kylen i minst 3 timmar men helst över natten.


Vispa den sen med elvispen tills den blir lite mjukare. Spritsa.




Denna fluff är kanon och smakar mjukglass och man kan färga den med karamellfärg :)


Jag hällde i några droppar gul karamellfärg från Dr Oetker och den blev sååå fin i färgen.


Fluff blir rätt hårt i sin konsistens så min underbara sprits från Lekue fungerade inte utan man behöver en vanlig plastsprits.




Sen gjorde jag svarta och vita plåtar och skrev VIK på. Till dom svarta använde jag svart marsipan och till dom vita använde jag sugarpaste från Panduro. Till texten använde jag gul kistyr av märket Wilton som även den kommer från Panduro.


Den var perfekt att skriva med och väldigt enkel då man sätter på en sprits direkt på tuben, även sprits paketet går att köpa hos panduro och man köper då 4st olika.


Väldigt smidigt om man ska skriva eller dekorera.




Slut resultatet blev kanon och jag är super nöjd även om jag fick kasta en sats med lila frosting.


Och dom vart mycket uppskattade.




XOXO




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar