måndag 17 oktober 2011

Minirösti med fetaostkräm och parmachips











En liten mumsbit jag velat testa länge är minirösti med en krämig fetaostkräm och knaprigt parmachips.




I fredags gav mig på det och resultatet blev en perfekt plockmat och den första här på bloggen.



Denna rätt är även helt lactosfri men går givetvis att göra med lactos.







Det första jag gjorde var att sätta ugnen på 200grader.





Sedan skalade och rivde jag 2 mellanstora potatisar (det blev 6st rösti) och blandade dom med svartpeppar och en liten nypa flingsalt.





Gjorde småbollar som jag sedan plattade till. Värme på pannan med en STOR klick margarin från Carlshamn som är både mjölkfritt och lactosfritt.





När det smällt så läggs dom ostekta röstin ner i pannan.





Tog inte tid på stekningen men dom ska vara gyllene i färgen och kännas färdiga helt enkelt :)




Undertiden röstin steks lägg då upp parma skivor på bakplåtspapper på en plåt och in i ugnen tills dom hörnen rört sig uppåt. Det ska se knaprigt ut. Fattar ni? ;)




Om man ska göra fetaostkräm till flera tar man en burk philadelfiaost och en förpackning fetaost och smetar ihop till en krämig röra. Jag tog en creme cheese från Valio med vitlökssmak och fetaosten kommer från Arla och båda är lactosfria.





Mosa ihop dom till en krämig blandning och klicka eller spritsa dom på dom svala rösti och lägg sedan på en bit parmachips.




Jag älskar rödlök och det toppade jag mina rösti med. Det behövs något mer knaprigt tycker jag. Man kan även servera detta med en liten sallad av babyspenat och ruccola.










Bon Apetit ;)










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar