måndag 24 oktober 2011

Man lär så länge man lever




För ett tag sedan fick jag ett paket från Creative Design fyllt med produkter från Lekue.
Och en av produkterna i detta underbara paket var ett macaroon set. Innehållet var en siliconmatta med små formar i för macaroons och en stor decomax sprits med 6 olika spritsmunstycken. Och så var det en liten bok med recept också. Allt underbart inpackat i en låda full med macaroons bilder. Lycka helt enkelt.


I söndags tog jag fram lådan och gjorde lite macaroons. Vi hade ju Rosa Bandet dag på jobbet idag och ett av mina bidrag var rosa macaroons.


Det där med macaroons är ju inte helt lätt.

Jag gjorde först en sats efter receptet som kom med kitet men något blev fel och dom vart svåra att spritsa ut. Smeten vart för hård fast jag vägde och hade mig.

Då blev jag super tjurig och tänkte att jag ska ALDRIG göra macaroons igen.

Gick och sura ett tag....men gav upp. Jag VILL ju kunna detta..och jag ska vinna ;)

Är inte ofta tävlingsgalen men ibland slår det slint där uppe och jag måste helt enkelt.

Och jag gjorde en sats till...på ett eget recept.

Den vart mjukare men inte perfekt. Var påväg att slänga båda satserna i sophinken men tog med dom till jobbet ändå. Och tur var ju det. Dom var inte vackra men ohh så goda.

Dom var sega men samtidigt kakiga. Perfekta helt enkelt...om man bortser från hur dom ser ut.

Så nu måste jag bara lyckas göra vackra men behålla konsistensen....inte helt enkelt men ibland ska det ju inte vara det helt enkelt.


Siliconmattan kan jag varmt rekomendera till alla som ska ge sig på macaroons.

Man ser enkelt hur stora dom ska vara, dom kan inte rinna ut och rinna ihop med varann, den var enkel att slänga in i ugnen, enkel att göra ren och bus enkelt att få bort macaroonsen vilket annars kan vara svårt från bakplåtspapper.


Spritsen måste jag lära mig innan vi blir bästisar.

Jag älskar designen på spritsen men lyckades kleta ut smet ur locket så något gör jag fel helt enkelt. Men skam den som ger sig ;)

Spritsen var smidig att göra ren dock och enkel att få dit munstyckena och även få bort.

Bara jag får in snitsen med denna vackra sprits så kommer det gå galant :)

Den finns även i en mindre variant som heter Decopen och där får man 4 munstycken till.

Dessa 2 går även utmärkt att använda till annat som ska dekoreras...inte bara cupcakes och bakverk. Jag gillart :)


Tack Creative Design för att ni födde mitt macaroon begär. Nu finns inga gränser och jag SKA lyckas :)


XOXO













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar