torsdag 6 oktober 2011

Champangepannacotta med chokladganache och hallon

En tjejkväll behöver ju efterrätt...och speciellt när den hålls hemma hos mig.



Jag funderade länge på vad jag skulle bjuda på och så kom jag på det :)


Pannacotta med smak av champange med en klick chokladganache och hallon.


Hade det smakat illa hade det ändå varit lyxigt att servera denna efterrätt. Men den var ljuvlig. Jag visste inte riktigt hur det skulle smaka då jag kan tycka att champange egentligen inte smakar mer än bubbligt alkohol men nu vet jag att det är en smak på den..en ljuvlig en. Men överdosera INTE det tror jag kan bli katastrof.


Men görs den enligt nedan är det en klockren och lyxig efterrätt. Tja ni kan ju göra ganachen så som ni brukar.




Hur gjorde jag då? Här kommer receptet så ni också kan bjuda på denna läckerhet.





Pannacotta med smak av champange


7pers



4 1/2dl grädde




1/2dl champange eller mousserande vin



2 gelatinblad



1/2dl strösocker



1 tsk vaniljsocker




Gör så här: Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten i ca 5min. Koka upp grädde och socker i en kastrull. Luft upp gelatinet ur vattnet och rör ner i grädden så det smälter. Låt det svalna.


Häll i champangen och vaniljsockret. Fördela i glas eller portionsformar.


Låt det stå i kylen i minst 3 timmar innan servering




Chokladganache




75gr fazer blå mjölkchoklad



1/2 dl grädde




25gr smör




Gör så här: Smält ihop allt i en kastrull på låg värme. Ta bort och låt det svalna.


Ställ in i kylen tills den är helt kall. Vispa den sen till önskad konsistens.




Voila..bon apetit ;)


XOXO









1 kommentar: