onsdag 28 september 2011

Fazer fyller 120år





I år fyller Fazer 120år.

Och det ska ju självklart firas.

Jag har gjort cupcakes praliner i Fazers ära.

Det var inte så lätt som jag trodde men övning ger färdighet och mina allra första tillägnar jag Fazer.


Det mörka uppe på är vitchoklad som jag färgat mörkblå och den andra toppingen är vitchoklad med honung som är smaksatt med hallon. Det vart vädligt mumsigt att ha i lite honung i chokladen och den blev som kola då.


Nu lite historia om Fazer:

Karl Fazer var en man med starka visioner och 1891 öppnade han sitt fransk-ryska konditori i Helsingfors.

Karl var yngst av fyra syskon och son till Dorothea och Eduard Fazer.

Fadern var inte helt nöjd när Karl efter avslutad skolgång valde sockerbagarens yrke då man enligt fadern inte kunde bygga upp något framstående företag inom det.


Yrkesutbildningen var Karl tvungen att skaffa utomlands och som 18-åring fick Karl börja som lärling hos G. Berrin i hans ansedda konditori och han fick gott betyg och gesällbrev därifrån.

Han arbetade vidare i S:t Petersburg, Berlin och Paris. Som 25-åring begav han sig hemåt igen för att visa sina talanger i sin hemstad Helsingfors.


Helsingforsarna älskade stället från första början och det blev en samlingspunk för båda studenter och övriga stadsbor.


1894 drog konfektyr tillverkningen igång och då vart det lite trångbott på Glogatan.

Då hyrdes det en 6 rummare på Båtsmansgatan och där inleddes Finlands industriella konfektyrproduktion. Förutom Karls så jobbade där 12män och 6 kvinnor varje dag och dessa chokladmästare kom österifrån då den ryska chokladtillverkningskunskapen var mycket väl ansedd.


Den första konfektyren som gjordes hette Kejsar-Blandning och nästan direkt gjordes även Kiss-Kiss-karameller och dom Kiss-kiss finns än idag till salu.


Fazer utvecklades fort och vill ni läsa mer om historian om Karl så kan ni göra det här

Fazer är idag verksamma i 8 länder och erbjuder måltidstjänster samt bageri-konfektyrprodukter.


Innan jag upptäckte Fazer hade jag inte tänkt på hur stora dom egentligen är.

Titta in på deras hemsida och upptäck ni med :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar