torsdag 18 november 2010

Onsdags middagen




Kvällens rätt skulle vara Tagliatelle med köttfärsås "osso buco" med gremolata.
Som ni ser till vänster vart våran inte likadan som orginalet och detta för att vi valde bort vita bönor och tomaterna. Sen gjorde jag ingen gremolata då jag misstänkte att ingen skulle äta den.
Sen hällde jag i en STOR skvätt grädde då jag anser att detta är ett måste i en köttfärsås ;)
Jag gjorde också en tomat och löksallad med persilja i och skar moröttspengar då detta går hem hos kidsen. Ja inte löksalladen då.
Det vart helt ljuvligt gott och Lucas och Peter åt 3 portioner. Herre gud vad gott det var. Gott att krydda lite ovanligare än jag brukar. Mmmmm super gott.
Vill ni prova orginalreceptet kommer det här :)
ca 500gr nötfärs
300gr tagliatelle
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 palsternacka
2-3 morötter
2 tsk oregano
1 burk cocktailtomater
1 burk stora vita bönor
1 msk soja
1 msk balsamvinäger
rivet skal och ca 1dl av en tvättad apelsin
Gremolata:
1 finhackad vitlöksklyfta
1/2 kruka finhackad persilja
rivet skal av 1 tvättad citron
Gör så här:
Koka pastan enl anvisningar på förpackningen. Skala och finhacka lök och vitlök. Skala och grovriv palsternacka och morötter.
Bryn färsen, blanda i lök och rotfrukter och låt det fräsa en stund. Tillsätt resten av grejerna. Sänk värmen och låt det sjuda under lock ca 10min.
Blanda gremolatan. Servera och toppa med gremolatan eller blanda ner den direkt i pastan och servera.
Smaklig måltid ;)
XOXO

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar