torsdag 22 april 2010

Veckans Fru Cupcakes recept

Jag har länge trott att det är super svårt att göra bagels. Även fast receptet står med i en kokbok jag har hemma så har jag ändå ignorerat att läsa det i tron att det är svårt.
Ja jag vet...jag är trög och ibland inte så lätt ;)
Nu har jag dock bestämt mig för att kolla hur svårt det är att göra bagels med hoppet om en riktigt mumsig NY frulle någon morgon.

Fann denna sida och detta helt ok enkla recept.

Enkla bagels

Du behöver
5dl vatten
25g jäst
1/2 dl sirap (ej med malt)
2 tsk salt
1 msk matolja
13-14 dl vetemjöl (gärna vetemjöl special)
3 msk sesamfrön
Cirka 3 liter vatten + 4 msk socker till kokning

Gör så här
12 bröd
Värm deg-vattnet till 37 grader. Lös jästen i vattnet och tillsätt sirap, olja och salt. Knåda i mjölet tills degen börjar bli fast och släpper från bunkens kanter. Knåda sedan degen i minst fem minuter, helst med degblandare.
Låt degen jäsa övertäckt cirka 30 minuter.
Ta upp på mjölat bakbord och skär degen i 12 bitar.
Forma varje degbit till tvåcentimeter tjocka rullar. Forma till ringar och nyp ihop skarven noga. Låt nu bröden jäsa på plåt till dubbel storlek, i cirka 30 minuter.
Koka upp vatten och socker i en stor kastrull. Det ska inte stormkoka.
Sänk ner bröden i vatten och koka cirka 2 minuter, till de flyter upp. Tag upp med hålslev, låt eventuellt rinna av lite på ett galler och lägg tillbaka bröden på plåten.
Pensla med vispat ägg och vänd eventuellt i sesamfrön om du vill dekorera bröden.
Baka av i 200-225 grader i cirka 15 minuter och servera varma med ost eller andra pålägg.

MUMS!!!

XOXO

1 kommentar: